9/27/2012

Detta har hänt - del 1

Så vad har vi haft för oss, förutom att gnaga liggsår? Eller vi har faktiskt gjort en massa saker. Sanning är att jag håller på att stressa sönder med en miljard projekt, men det må så vara.

I alla fall. I vår stue / vardagsrum hänger en lång lista med saker som ska göras innan vi är färdiga med den här stan. Sakta men säkert har vi lyckats beta av olika typiska Norska / Oslo grejer.  En av punkterna är att äta Fårikål. Det är precis vad det låter som; Får-i-kål. Detta har norrmännen pratat varmt om på både mitt och Elins jobb och det är lite av Norges nationalrätt. Det tar flera timmar att laga (och vi lagar knappt något som tar längre tid än att hälla upp fil i en tallrik), så vi gjorde det enkelt och köpte en varsin färdig portion...

    Men det visade sig att det tog aplång tid ändå, då det inte blev riktigt varmt och vi fick värma på det igen, så fick det inte plats i ugnen och bla bla bla. Som alltid när vi står i köket...

För er som inte har ätit tillagad kål så kan jag tala om att det luktar fis.  Lägg märke till Elin backup till vänster...

Detta är alltså Fårikål. Det är ungefär så oaptitligt som det ser ut. Man kan beskriva det mesta av norsk mat så som detta:

Fyra nyanser av brunt. Kjøttkaker, ribbe, pinnekjøtt, ja det mesta går i den här färgskalan. Nu kan det ju hända att hemmagjord fårikål är godare än det vi åt, meeeeeen jag tvivlar.



Vi försökte piggade upp det med lite lingon, men det blev inte så mycket bättre...

Elin är ju den normala av oss två och gav upp efter ett tag och började mumsa på sin backup. Jag däremot (som äter pizza som jag tappat på marken och flera timmar gammal spagetti direkt ur kastrullen på spisen) tryckte i mig alldeles för mycket och bara tanken på kål just nu får mig att må illa.

Men men, nu kan vi kryssa av den punkten på listan i alla fall! Yey!

/ / C


Inga kommentarer: