1/28/2012

Dagen idag


Idag har vi varit och handlat, mor och jag. Det är en av höjdpunkterna när man är hemma, matbutiken. Utbudet är SÅ mycket bättre och det finns pengar att spara. Enligt min weird-facts-app är Oslo den dyraste stan i världen "...and it costs $1.32 to use the public restrooms", fast det lät billigt. Det kostar minst 10 NOK att gå på toa på Oslo City...

I alla fall. ICA supermarket i Alfta. Utanför står det fyra sparkar parkerade. Är inte det väldigt trevligt? I butiken, när mamma stannar upp för att prata med någon bekant, vimsar jag omkring och plockar på mig varor till hurra-priser. Vid läsken möter jag en gammal dam. Hon stannar upp och tittar på mig. Håller en burk ramlösa i ena handen och tar tag i min arm med den andra. "Vet du" säger hon, "det var ett par som var ute på en restaurang för att äta och kyparen frågade: vad vill ni ha att dricka? Paret svarade att de ville ha två ramlösa. Kyparen sprang då ut i köket och gav besked: Två gamla damcyklar tack!". Tanten ger mig en lång blick varpå hon brister ut ett skrockigt skratt så att mustaschen viftar lite. Jag, såklart, skrattar med, lite för högt. Dels för trevlighetens skull (för att jag faktiskt på riktigt uppskattar ett sånt infall av en främling) och dels för att jag misstänker att hon är halvdöv. Sen går vi båda vidare med våra vagnar åt varsit håll, med ett leende på läpparna. Sånt gillar jag! Det var fint.

/ / C

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt syrran. Jag längtar HEM! kram Storsyrran i Stöckhölm